Dagje Christchurch en de Gondola

6 januari 2023 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Na het ontbijt dat op spectaculaire wijze door Mihai klaargemaakt was (eieren gekookt in de waterkoker) ging Mihai op pad om ergens een adapter te kopen. We hadden nl.  adapters voor in het stopcontact van zo'n beetje alle landen van de wereld bij ons behalve van Nieuw Zeeland. Niet echt handig als je je telefoon of tablet op wilt laden of onze prachtige haren zou willen föhnen.

Terwijl hij op stap was deed ik de was en streek de kleding ijverig als ik ben🤣.

Toen Mihai weer thuis was met de adapter gingen we samen met de bus naar het centrum van Christchurch.

In 2014 zijn we hier voor het laatst geweest. Dat was 3 jaar na de grote aardbeving van februari 2011 waarbij 185 mensen omgekomen zijn en het centrum totaal verwoest werd. Destijds was men al druk bezig met de heropbouw: winkels gingen weer open zij het als containershops en het normale leven was weer op gang gekomen.

Nu is een groot deel van het centrum hersteld...grote winkels en heel veel eet-en drinkgelegenheden. Het ziet er mooi uit maar het gezellige oude centrum komt nooit meer terug....

We dronken koffie op een terras bij een soort caravan. Toen de eigenaren ons hoorden praten bleek dat de man Nederlandse roots had en nog een klein beetje Nederlands sprak ....ja ze zitten echt overal🤣.

We aten wederom in een Ierse Pub, nu in het centrum. Mihai aan de Guinness en ik gewoon aan de Chardonnay.... De terugweg naar het appartement hebben we gelopen zodat we de calorieen wat kwijt raakten.

De volgende dag besloten we met de bus naar Lyttelton te gaan. Lyttelton is een klein havenstadje dat tegen Christchurch aan ligt. In de haven van Lyttelton kwamen in de 19e eeuw de eerste 4 grote schepen  met Engelse immigranten aan.

Het is een kleurrijk stadje met veel kunstenaars. Er zijn ook leuke pubs en in één daarvan hebben we heerlijk gegeten.

Na Lyttelton namen we de bus terug richting Christchurch. We stapten uit bij de Chch Gondola, een kabelbaan die uitzicht biedt over Christchurch, Lyttelton en de Southern Alps. Het uitzicht was inderdaad prachtig maar Mihai was het meest blij met de goedkope NZ sokken die hij in de souvenirshop op de kop tikte.

Terug maar weer naar ons appartement. We moesten de koffers nl nog inpakken omdat we de volgende dag weer vroeg op pad moesten. Ik had de Intercity bus geboekt naar Cromwell.En als alles goed gaat staat onze vriendin Josée daar te wachten om ons naar haar huis in Pisa Moorings te brengen!