Gemeentehuis en veel wijn....

4 augustus 2022 - Cârlibaba, Roemenië

Gisteren had ik een rustig dagje. Mihai moest al vroeg naar Vatra Dornei,  naar het postkantoor, de notaris en de belastingdienst...en dat allemaal i.v.m de camper.

Toen hij weer thuis kwam gingen we naar het gemeentehuis om wat documenten die ik had vertaald voor neef Florin uit te laten printen. Hij heeft 2 jaar in België gewerkt en kreeg een belastingaanslag waar je U tegen zegt. Hij spreekt natuurlijk geen woord Nederlands dus wist niet wat hij moest doen. We hebben hem geholpen zodat morgen de benodigde papieren naar het belatingkantoor in Gent gestuurd kunnen worden.

Na alle inspanning volgde ontspanning....we gingen Mitică en Maria, goede vrienden van ons gedag zeggen. Het was erg gezellig. Een buurvrouw van hen had 5 liter țuica ( zeer sterke zelf gebrouwen pruimenjenever) gekocht van de priester en dat moest natuurlijk geproefd worden. Miihai heeft ook 5 liter gekocht dus wie eens proeven wil is van harte welkom....Ook de wijn vloeide rijkelijk zodat we vrolijk en slingerend huiswaarts keerden.

Vandaag stond een uitstapje naar Vatra Dornei op het programma.  We zouden tegen de avond het kenteken voor de camper op kunnen halen en hadden met Floarea en Petrică afgesproken dat we hem mee zouden nemen naar het restaurant waar we nu zo'n beetje kind aan huis waren.

Maar eerst ging Mihai boven aan het werk om het terras weer beter begaanbaar te maken samen met zijn zus en zwager.  Ik moest de boel ook bekijken van Mihai dus worstelde ik mezelf naar boven met behulp van mijn Nordic Walking stokken.

Tegen 16 uur vertrokken we naar Vatra Dornei waar we wat boodschappen hebben gedaan. We moesten eerst op zoek naar de viswinkel om wat forellen te kopen voor het bbq feest van Mitică. We hadden het adres van hem gekregen maar helaas was de winkel al 3 jaar geleden verhuisd. Dus óp naar de marktplaats waar de winkel nu zou zijn. En ja hoor een piepklein winkeltje met bakken vol verse vis...ja echt verse vis want de forellen en andere bakbeesten zwommen vrolijk rond. Het was dan ook de bedoeling dat wij de vissen levend mee zouden nemen.

Ik voorzag grote problemen....forellen die uit de emmer sprongen en door de auto zouden vliegen. Dat zag ik echt niet zitten. Mihai zei dat we écht geen emmertje mee zouden krijgen en dat de vissen in een plastic zak zouden worden gegooid...dat vond ik helemaal zielig....dan zouden er 13 stikkende forellen in de auto liggen.... Gelukkig konden de vissen ook in het winkeltje schoon gemaakt worden zodat ze op iets humanere wijze aan het einde van hun leven kwamen. Hypocriet...ik weet het....

Na het vissendrama gingen we naar het Knoflooksausrestaurant. Petrică genoot daar van een lekkere maagsoep 😫 en ik van één van de vriendjes van de forellen in de auto.

Toen we uitgegeten waren kreeg Mihai een telefoontje van het kantoor waar de papieren voor de camper klaar lagen...Mihai is zo blij als een kind....de camper is nu Roemeens!

Weer terug in Cârlibaba gaven we de vissen en vlees af bij Mitică zodat e.e.a. klaargemaakt  kan worden voor de bbq!

1. Ineke:
    5 augustus 2022
    Maagsoep….😳😳😳 van welk dier?
  2. Tally:
    Een koe denk ik😫
  3. Marion:
    5 augustus 2022
    De aanhef klonk goed. Ik wilde het hier al aan de beleidsmedewerkers voorstellen, maar bij verder lezen waren het toch 2 verschillende onderwerpen. . Hoe zou de Here het gedaan hebben met die 2 broden en vijf vissen? Waren die nog springlevend of niet. Weer iets om over na te denken 😄
  4. Tally:
    5 augustus 2022
    Een paar dagen geleden vertelde een vriendin mij dat onze buurman een voormalig crimineel is en nu gebedslezer....ik kan het hem altijd vragen🤣😇
  5. Marion:
    Doe maar. Goeie switch trouwens
  6. Reint en Monique:
    5 augustus 2022
    Ik spring de proeverij wel over.
  7. Tally:
    5 augustus 2022
    Voor Reint hebben we wel Chocomel (misschien stiekem met een scheutje țuica😅) en voor Monique is er Roemeense wijn.
  8. Reint en Monique:
    Top.👍
  9. Kees:
    6 augustus 2022
    Hebben ze ook water in Roemenië,of wordt er alleen maar wijn gedronken 😁😁😁🤗
  10. Tally:
    14 augustus 2022
    Ook water....maar wijn is toch lekkerder🍷
  11. Kees:
    14 augustus 2022
    Water blijkt heel erg belangrijk