Begin van de rondreis

9 januari 2023 - Fox Glacier, Nieuw-Zeeland

Na het ontbijt bij Bill en Josée kwamen hun buren langs om "officiele" foto's van ons te maken. Zij waren net terug van een vakantie aan de westkust....en wij beginnen aan de westkust

Het fotomoment gebeurde op het terras voor het huis. Eerst wat foto's van Josée en mij omdat we al meer dan 40 jaar vriendinnen zijn en daarna van ons vieren. Josée en ik zaten pal in de zon, de zon recht in de ogen, we zagen niets en dat zie je ook wel op de foto's. Het was hilarisch. Ik hoop niet dat de buren een carrière als fotograaf ambiëren maar we hebben erg gelachen!

Daarna kreeg Mihai nog wat instructie over de auto,  de bijna nieuwe Toyoya Yaris Cross die ze ons toevertrouwen. Echt heel bijzonder! We zijn er superblij mee!

En toen was het moment van afscheid aangebroken en van het begin van onze rondreis door NZ!

Onze eerste stop was Lake Hāwea, één van de prachtige onvoorstelbaar blauwe meren die NZ rijk is.

Een uurtje later bezochten we de Thunder Creek Falls. Na een korte wandeling door het oerwoud waarin palmen, loofbomen, reuzenvarens en naaldbomen elkaar afwisselen kwamen we bij de watervallen. We hebben deze al meerdere keren gezien maar het blijft mooi. Waarschijnlijk vinden de sandflies (hele kleine, miezerige, walgelijke vliegjes) het gebied net zo mooi want ze waren er in overvloed. En allemaal hadden ze het op mijn onderbenen en voeten gemunt. Ik heb er een paar dagen later nog last van. De bulten die die kleine ellendelingen veroorzaken zijn wel 100 x zo groot als zij zelf☹.

Bij de eerstvolgende winkel die we tegenkwamen heb ik Okarito sandfly repellent gekocht zodat ik nu een walm van citronelolie en zoete amandel om me heen heb hangen. Heerlijk! Wellicht is Mihai in een vorig leven een zandvlieg geweest want hij vindt het vreselijk stinken.

Na de ellende met de vliegen en het bezoek aan de watervallen stapten we weer in de auto. De rit ging nu naar Haast waar we wederom een prachtig uitzicht hadden op de Tasmanzee.

Tegen 16.30 kwamen we aan in Fox Glacier, een dorp dat vooral in de winter veel toeristen trekt. Er zijn veel skipistes en je kunt ( ook nu in de zomer) tochtjes maken met een helicopter over de gletsjers.

Wat ons op het moment van aankomst het meest interesseerde was het vinden van een motel en een plek om iets te eten. We stonden voor Motel Bella Vista, ik boekte via booking.com de laatste kamer en even later waren we binnen.

Nog wat later liepen we door het dorp en zagen daar een leuk café restaurant in saloonsfeer. Het was nog ontzettend warm buiten dus vroeg ik of er binnen  nog een tafeltje voor 2 personen was. Het meisje keek rond, zag dat de tafels bezet waren en zei: " nee we hebben niet meer tafels". 🤣🤣.  Ik heb  maar aan een stel dat aan 2 tafeltjes zat gevraagd of ze het erg vonden dat wij bij hen kwamen zitten...nee dus. En even later zaten we bij 2 Canadezen aan tafel. Echt goed voor de zaak was het meisje dus niet....

Het eten was heerlijk, bier en wijn smaakten ook prima en uren later wandelden we naar onze kamer. Wederom een mooie dag achter de rug!

1. Johan nanninga:
    Wat een levensgenieters
  2. Pauline:
    11 januari 2023
    Prachtig die natuur. Heerlijk zo'n rondreis
  3. Marion:
    11 januari 2023
    Jammer dat Mihai niet door het middel als een vlieg op je afkwam., Maar integendeel....Verder een heerlijke reis, lijkt me. Geniet vooral , jullie smullen van eten en drinken en ik smul vooral van de verhalen ♥️
  4. Tally:
    11 januari 2023
    En ik smul van jouw reacties...😘
  5. Ineke:
    Wat prachtig allemaal!