Toyota perikelen en uit eten

19 augustus 2021 - Cârlibaba, Roemenië

Onze camper die we 2 jaar geleden naar Cârlibaba hebben gebracht om met pensioen te gaan is uitgepakt. Hij heeft al die tijd ingepakt achter de garage gestaan. We waren bang dat er een verroest hoopje onder het zeil vandaan zou komen maar dat was gelukkig niet het geval. En na een paar keer de choke te hebben gebruikt startte hij ook nog! Volgend jaar vragen we een Roemeens kenteken aan zodat we er in Roemenië nog een poosje med rond kunnen toeren....

Gisteren is Mihai de hele dag in Vatra Dornei geweest. We hebben nl wat problemen met de auto....het begon natuurlijk bij aankomst in Iacobeni met het alarm en onderweg naar Cârlibaba stopte hetgaspedaal er mee....nou ja stopte....er zat geen power meer in de auto. We haalden maximaal 60 km per uur en bergopwaarts hooguit 40. Al gauw hadden we dus een file achter ons. En de Roemenen kennen geen verkeersregels dus doorgetrokken streep, dubbel doorgetrokken streep het maakte niet uit....we werden overal toeterend ingehaald!

We hebben dus niet veel uitstapjes met de auto gemaakt deze vakantie. Vorige week is de auto uitgelezen en gisteren kon hij dus gerepareerd worden. Het roetfilter moest gereinigd of vervangen worden....een duur grapje had ik al op internet gelezen. Ik zag ook dat het voordeliger en beter voor de auto was het roetfilter  te verwijderen. Dat is dus gisteren gedaan. Daar de nieuwe software gisteren nog niet ontvangen was kreeg Mihai een leenauto mee en kwam hjj doodmoe thuis. De hele dag rondhangen is niets voor hem.

Vandaag zijn we met z'n tweetjes naar Vatra Dornei gegaan om de auto op te halen. Mihai was als een kind zo blij dat hij weer gewoon gas kon geven en de auto niet op de schroothoop zou belanden.

's Avonds hebben we met de zussen, schoonzus en neef Marius gegeten in het plaatselijke hotel restaurant. Het feit dat de twee zussen samen aan tafel zaten was heel bijzonder. Ze hebben nl. jaren niet met elkaar gepraat. Door tussenkomst van Mihai is het verleden vergeten en gaan ze voor een mooie toekomst samen!

Toen we aankwamen was het een gigantisch lawaai in het restaurant. Er was nl. een bus met vakantie vierende kinderen gearriveerd en zij zaten vrolijk kletsend en gillend te eten. Gelukkig hadden ze hun bordjes gauw leeg zodat wij even later de enige gasten in de enorme eetzaal waren.

Omdat er veel bruiloften en verjaardagen voor 1-jarigen gevierd worden in dit hotel heeft  de eetzaal de afmeting van een voetbalveld en kunnen er aan elke tafel met gemak 12 mensen zitten.....coronaproof voor ons dus.

Op bruiloften en verjaardagen voor 1-jarigen worden de coronaregels vergeten en zit iedereen boven op elkaar. Er wordt gegeten, muziek gemaakt, gedanst en vooral veel gedronken.

Als een kind van niet al te arme ouders 1 jaar wordt wordt de zaal afgehuurd. Er worden blauwe of roze ballonnen opgehangen, de stoelen krijgen dezelfde kleur hoesjes en om alles nog gekker te maken wordt er een gigantisch soort rad van fortuin in de zaal gezet met daarop de naam van het kind.

Er wordt van de genodigden verwacht dat ze (net als bij een bruiloft) een groot deel van hun maandsalaris doneren aan het kind. Het kind in kwestie maakt dit feest vaak brullend mee....

We bestelden onze drankjes bij de gastvrouw. Ik zag op de kaart er  Chardonnay geschonken werd en had wel zin in een glas. Of ik witte of rode Chardonnay wilde? Naar mijn weten bestaat er geen rode maar volgens de gastvrouw wel.....ze ging naar de bar en kwam met niets terug. Foutje bedankt! De demi sec witte Roemeense wijn die ik daarna kreeg smaakte prima.

Als hoofdgerecht hadden Floarea  en ik zalm besteld. Toen iedereen zijn gerecht al had kwamen eindelijk de zalmpjes er aan.....hoewel....zalm was toch roze? De vis op onze borden was beslist geen zalm, het was een soort kabeljauw. Weer wist de gastvrouw het beter: het was toch écht zalm....even later kwam ze terug....sorry...in de keuken was iets mis gegaan. We konden het oorspronkelijke gerecht wel krijgen als we wilden maar dat hebben we maar niet gedaan. Ondanks de misverstanden en de eigenwijze gastvrouw heeft alles ons goed gesmaakt en was het erg gezellig.

1. Kees:
    19 augustus 2021
    Leuk dat de zussen weer contact hebben. Lijkt wel een tv programma mooi hoor. Kan zo'n vakantie toch nuttig wezen👍👍👍
  2. Marion:
    20 augustus 2021
    Toet, toet, enfin de auto doet het weer. En ja, die feesten in grote zalen. In Nederland nauwelijks meer, maar over de grens wel degelijk. Het heeft wel iets, vind ik. Enne zo'n droog wit wijntje smaakt overal bij toch?, zelfs bij kabeljauw die als zalm op de kaart staat.