De rondreis begint...

10 september 2023 - Bistri?a, Roemenië

Vandaag zouden we beginnen met de (kleine) rondreis door een deel van Roemenië om onze gasten wat meer te laten zien van het land dan alleen de omgeving van Cârlibaba. Nadat de koffers waren ingepakt en het ontbijt genuttigd was stapten we tegen 11 uur in de auto. We gingen nog even langs bij Floarea en Petrică zodat Roelof en Ingrid afscheid van hen konden nemen. Zij wachtten ons op met een hele tafel vol met koeken en taartjes en cadeautjes. Na de thee en het afscheid gingen we dan echt op weg.

Het was prachtig weer en we besloten dat onze eerste stop Prislop zou zijn. De Prislop bergpas bevindt zich op 1416m. hoogte en biedt een prachtig uitzicht op de oostelijke Karpaten. Je vindt er een monument ter nagedachtenis aan de laatste invasie van de Tartaren in 1717 en een klooster. Aan dit klooster wordt al jaren gebouwd en verbouwd. Toen Mihai de laatste bocht naar de top van de berg nam kwam hij tot de ontdekking dat hij zijn telefoon thuis vergeten had. Hij stalde ons bij een restaurant waar we "van ellende" maar clătite gingen eten en reed terug naar Cârlibaba. Na iets minder dan een uur was Mihai weer terug en konden we onze reis vervolgen. We hebben het klooster van binnen en buiten bekeken en bewonderd en ook het mooie uitzicht op de Rodnei Mountains.

Na dit bezoek ging de reis weer verder. Het uiteindelijke doel van vandaag was Bistrița, een reis van ongeveer 3 uur. In Borşa besloot Mihai te gaan tanken. Omdat hij ook nog olie nodig had voor de Jeep was zijn aandacht meer bij de olie dan bij de benzinepomp. Toen we een paar honderd meter op weg waren stopte de Jeep er mee. Met geen mogelijkheid kon de auto gestart worden. Ingrid kwam op het lumineuze idee dat er wel eens benzine getankt kon zijn i.p.v. diesel. Toen we het bonnetje van de pomp bekeken bleek dit inderdaad het geval. Grote paniek! Want benzine in een dieselauto is heel wat destructiever dan diesel in een benzineauto.

We stonden ook op een perfecte plek om panne te krijgen. Vlak na een verkeerslicht. Hoewel het zondag was reden de auto's af en aan, het was een drukte van belang. Mihai hield wat auto's aan met de vraag of ze konden helpen terwijl ik druk in gesprek was met een dame van de ANWB. Dit keer een zeer meevoelende dame die er ook voor zorgde dat er zo spoedig mogelijk een sleepauto zou komen. Mihai had ondertussen neefje Paul gebeld die door zijn werk als vrachtwagenchauffeur overal zijn mensen had. Hij gaf Mihai het telefoonnummer van een vriend van een vriend die een garage had in Borşa. Mihai belde deze vriend en hoewel hij lekker met zijn gezin en vrienden aan het barbecue-en was in de bergen sprong hij meteen in zijn auto. Mihai werd ondertussen ook een paar keer gebeld door de Automobil Clubului Roman, de zusterorganisatie van de ANWB en vertelde dat wij al geholpen werden.

Na een kwartiertje wachten reed er een gigantische terreinwagen voor die de Jeep aanhaakte en even later zaten wij weer in de auto en vlogen met een behoorlijke snelheid door Borşa. Bij de garage aangekomen sprongen ook de vrouw en dochtertjes van de eigenaar van de garage uit de auto. Wij voelden ons bezwaard dat ze zo van de barbecue gerukt waren maar zij vonden het allemaal geen bezwaar. De tank werd vakkundig geleegd, Mihai haalde met de vrouw wat diesel en na een poosje zaten we met z'n allen in de gezellige keuken aan de koffie. Het waren echt ontzettend lieve mensen. Manlief vertelde dat hij over een paar weken met zijn werknemer naar Zuid Afrika zou gaan om daar te werken. Hij had de garage nu 14 jaar en zocht een nieuwe uitdaging. Vrouw en kinderen zouden in Borşa blijven. Hij had een contract voor 2 jaar en zou elke 3 maanden terug komen.

Met een paar dikke zoenen en de belofte dat we de volgende keer weer bij hen langs zouden komen (ook zonder pech) vervolgden we onze weg.

We zijn in één keer doorgereden naar Bistrița waar we om 20.15 aankwamen. We verbleven in hetzelfde hotel als waar we op de heenweg hadden gelogeerd, Pensiunea Terra. Op het mooie maar luidruchtige terras hebben we ons tegoed gedaan aan een lekkere maaltijd.

Het was weer een bewogen dag.....

1. Roelof Huizing:
    25 september 2023
    Toch heel wat mee gemaakt. Het verkeerd tanken zal Mihai nog vaak moeten horen. Ik zal er niet weer over beginnen. Ha,ha
  2. Tally:
    25 september 2023
    Dit was (bijna) de laatste keer🤣🤣
  3. Ineke:
    25 september 2023
    Vandaag heb ik geleerd dat clãtite flensjes zijn :) Lekker!
  4. Tally:
    Kom ze hier maar een keer eten Ien....of in Cârlibaba😊
  5. Kees:
    25 september 2023
    Nou her was niet de de dag van Mihai, mooi dat alles toch is goedgekomen. Hopelijk gebeuren er nu alleen nog maar leuke dingen veel plezier nog.
  6. Tally:
    26 september 2023
    We zijn weer veilig thuis Kees. De verhaaltjes zijn wat vertraagd...😊
  7. Hotie:
    30 september 2023
    Pfff... wat een pech zeg!