Herinneringen...

17 januari 2023 - Dunedin, Nieuw-Zeeland

We verlieten het Grand Hotel en hebben wat door Akaroa gewandeld. Akaroa is in 1840 gesticht door een kleine groep Franse kolonisten. Dat is duidelijk te zien aan alle Franse straatnamen. Wij sliepen in de Rue Lavaud. Ik denk niet dat je iets in het frans hoeft te vragen want dan zul je vast geen antwoord krijgen.

Na ons rondje stad gingen we een stukje verder de berg op. Na een rit met veel bochten en prachtige vergezichten belandden we in Ōnuku Marae, Hier staat een gemeenschapshuis van de Maori. In het kerkje er tegenover worden geen diensten meer gehouden maar wel kan er worden getrouwd of gedoopt.Verder is er in dit dorp waar anderhalf man en een paardenkop woont weinig te beleven.

We besloten het schiereiland te verlaten en hebben de huizen waar Bill en Josée jaren geleden hebben gewoond in Irwell en Lincoln opgezocht ....puur als een herinnering aan eerdere bezoeken aan NZ.

In Leeston, vlakbij Irwell namen we onze intrek in motel Crate and Barrel.

De volgende dag hebben we veel gereden. Onderweg hebben we wel wat plaatsen bezocht maar eigenlijk wilden we Dunedin bereiken.

Bij de Moeraki Boulders aangekomen hebben we eerst  geluncht voordat we de boulders gingen bekijken. En dat was maar goed ook want toen wij het restaurant verlieten werden de andere gasten er zo'n beetje uit gegooid omdat het ging sluiten....om 14 uur🙄.

De Moeraki Boulders zijn grote, logge ronde stenen op het strand. Ze zijn vrijwel perfect rond met een omtrek van 4 meter. De keien zijn 60 miljoen jaar geleden ontstaan op de zeebodem toen kalkzouten zich langzaam ophoopten rond een harde kern. De boulders leken nu veel dieper in het zand te liggen dan de vorige keer dat wij ze zagen maar waren nog steeds indrukwekkend om te zien.

Na Moeraki ging de reis verder naar Dunedin. De naam komt van Dun Eidann, de Keltische naam voor de Schotse hoofdstad Edinburgh. De stad heeft een Schotse uitstraling, het stratenplan is vrijwel identiek aan dat van Edinburgh.

We gingen op zoek naar een motel of B&B  op het Otago Peninsula. Toen dat niet lukte pakte ik de telefoon er bij en boekte een motel via Booking.com. Toen we gesetteld waren hebben we een wandeling gemaakt door Dunedin. En dat was het dan weer voor vandaag!

1. Jennifer:
    19 januari 2023
    Ik vond de Boulders net draken eieren toen wij er waren. Er was ook een leuk winkeltje waar we een kiwi beeldje hebben gekocht. Mooie omgeving daar.
  2. Riekie Van Delden:
    19 januari 2023
    Wat een indrukken allemaal.