Picton en Kaikoura

14 januari 2023 - Kaikoura, Nieuw-Zeeland

Om even over 10 verlieten we ons motel. Mihai zette koers naar Picton, de havenplaats van waar de Interislander naar het Noordereiland vertrekt. We zagen de boot net vertrekken toen we arriveerden....jammer...gemist...

Geintje...we waren niet van plan tijdens deze vakantie het Noordereiland te bezoeken. We zouden het wat rustiger aan doen met reizen. We kregen een appje van Florin waarin hij meldde dat het met dat rustig aan doen volgens hem niet lukte gezien het aantal gereden km's 🙄.

We wandelden wat rond in Picton en gingen het treinstation binnen. Mihai wilde nl graag een ritje met de trein maken. De route van Picton naar Christchurch moet erg mooi zijn. Ik had al op internet gezien dat de trein die 's middags zou vertrekken vol zat (ja ja...4 treinen per week en vanaf februari zelfs 7!!) De dame aan de balie wist niet hoe ik dat had uitgevonden en zat druk op haar toetsenbord te tikken. Na een minuut of 5 zag ze inderdaad dat de trein vol zat....tja je bent jaren informatrice bij de NS geweest of niet... De enige treinen die wij in NZ hebben gezien waren goederentreinen. Op het Zuidereiland rijdt maar heel af en toe een trein en eigenlijk alleen voor toeristen.

Na Picton gingen we nog even terug naar Blenheim. Daar had ik het station nl. nog niet op de foto gezet. Blenheim station is omgedoopt in Wine-station....meer wine dan trein😩.Ook wilden we lunchen op een wijngaard alleen hadden we er geen rekening mee gehouden dat heel veel Nieuw Zeelanders dat op hun vrij dag doen. Bij de eerste wijngaard die we aandeden stond vermeld: Fully booked for lunch...helaas. Gelukkig waren er meer wijngaarden op een steenworp afstand. Even later zaten we in de mooie tuin van Alan Scott Winery. In de tuin was een groot schaakspel waar wat kinderen op aan het schaken waren. Mihai hielp één van de partijen tot onze lunch geserveerd werd. Ik zat ondertussen te genieten van mijn Chardonnay...

Na de lunch ging de reis verder langs de oostkust naar het zuiden. Hoewel de westkust geldt als het mooiste deel van NZ is de oostkust ook een schitterend gebied.

Onderweg zijn we gestopt bij wetlands Lake Elterwater. Een moerasgebied dat nu geheel onder water stond. Mihai maakte een praatje met een soort cowboy die bij zijn busje een eitje probeerde te bakken. Hij kwam van het Noordereiland en wilde het zuiden ook wel eens zien. Hij sliep in zijn bus en de dekens die daar in lagen waren net zo vies als de man zelf...

Na nog een paar keer gestopt te zijn volgde de belevenis van de dag...bij Ohau Point Steven lagen honderden zeehonden op de rotsen en in het water. Er waren heel veel baby zeehondjes die zeer onhandig over de rotsen bewogen. Het was een geweldig gezicht! Een wat oudere Nederlandse vrouw liep gillend en klappend over de weg...zo enthousiast was ze....ietwat overdreven vond ik...

In Kaikoura eindigde de rit van vandaag. Hier hebben Florin en Mihai 23 jaar geleden gezwommen met zeehonden. Dat deden  we deze keer niet. Wij zochten en vonden een motel waar we bij konden komen van deze bewogen dag🤣🤣