Naar Fluturica

6 september 2023 - Cârlibaba, Roemenië

Het was mooi weer. Na het ontbijt vroeg Mihai aan de gasten of ze een stukje wilden lopen. Nu zijn zij een stuk sportiever dan wij dus dat was geen probleem. Mihai wilde nl. laten zien waar hij als kind jaren had gewoond. Zijn opa en oma woonden in Fluturica boven op de berg. Ze waren beiden ziek en konden niet goed voor zichzelf zorgen. Ze hadden een paar maanden bij hun dochters gewoond maar wilden het liefst op de berg blijven zodat ze in hun eigen huis konden sterven.

Schoondochter Floarea, Mihai's moeder gaf haar werk bij de bakker op (na aandringen van haar man) en toog met de tweeling Floarea en Mihai naar de berg. Daar woonden ze met z'n vijven onder zeer primitieve omstandigheden. Mihai's vader zorgde in Cârlibaba voor de andere twee zoons Gavril en Ionel.

Het leven op de berg was zwaar. Floarea en Mihai moesten in weer en wind (warme zomers en zeer strenge winters) 2 jaar lang 1,5 km over een onverharde weg lopen en 1,5 km klimmen op de berg naar school in Țibau en weer terug. Vaak met weinig eten in de maag....

Na die 2 jaar moesten ze nog 5 jaar naar school in Cârlibaba wat nog 5 km verder was. Iets anders dus dan de kindertjes van tegenwoordig die met de auto voor school afgezet worden.....

Wij begonnen de wandeling in Țibau. Het was een mooie wandeling maar ik was blij dat ik mijn Nordic Walking stokken bij me had. Het was warm dus het kostte aardig wat zweetdruppels om in Fluturica te komen.

Ingrid en ik zijn op een gegeven moment afgehaakt en hebben lekker in het gras gezeten. De mannen daarentegen, stoer als ze zijn hebben het oude huisje en de omgeving bezocht.

Mihai heeft nog wat "souvenirs' meegenomen.. de schedel van een schaap en de grendel van de buitendeur die zeer handig aan de buitenkant bevestigd was.

Terug in Țibau liepen we Mihai's oom Costică tegen het lijf. Na een korte ontmoeting reden we weer naar huis . We wilden nog wat drinken in een nieuw restaurant in Țibau maar besloten tóch naar huis te gaan.

Na lekker uitgerust te hebben konden we de inwendige mens verzorgen met  een simpele, dus niet Hello Fresh maaltijd🤣

1. Erik Heijenga:
    Wat sportief
  2. Kees:
    14 september 2023
    Mooi een wel lekker rustig daar, je loopt elkaar niet onder de voet zo te zien en knap hoor zo'n voettocht ik kan het niet meer.
  3. Ineke:
    14 september 2023
    Wat geweldig, en wat heeft zo’n ruïne van een huis een verleden…